سفارش تبلیغ
صبا ویژن

4 روش استعلام قبوض برق و پرداخت

با حذف برگ کاغذی قبض برق از اول مهر ماه مشترکان باید با دریافت پیامک قبض نسبت به مشاهده، دریافت و پرداخت آنلاین قبض برق اقدام کنند.
پرداخت قبض برق از ابتدای مهر 98 تنها از طریق الکترونیک مقدور است و با دستور وزیر نیرو حذف قبض کاغذی برق در دستور کار قرار گرفته است و این وزارتخانه در حال جمع آوری اطلاعات مشترکین برای اجرای این طرح است. بر این اساس من بعد مشاهده و دریافت قبض برق تنها از طریق پیامک و سایت شرکت برق، سامانه تلفنی و اپلیکیشن همراه برق امکان پذیر است و افراد برای این منظور باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند که توضیحات کامل آن در ادامه می آید.  34 میلیون مشترک برق از 36 میلیون شماره خود را در سامانه وارد کردند. طبیعتا افرادی که از ثبت در سامانه جا بمانند امکان پرداخت قبض برق خود را نمی یابند و پس از دو ماه با مشکل قطع برق روبرو می شوند و دردسر مراجعه به شرکت برق برای وصل کردن آن و ثبت نام در سامانه بر دوش مالک می افتد. در ادامه 4 روش ثبت نام در سامانه شرکت برق برای دریافت قبوض برق را توضیح می دهیم.
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکین توانیر در مجموع 36 میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که اطلاعات 30 میلیون مشترک تا کنون دریافت شده است و در مجموع 84 درصد در سامانه قبض الکترونیک برق ثبت شده اند. چاپ قبوض کاغذی برق از قطع 12 هزار درخت در سال جلوگیری می کند.

1- مشاهده و دریافت قبض برق از طریق پیامک

برای دریافت پیامک قبض برق تهران و سایر شهرستان ها تنها کافی است شناسه قبض (شماره قبض برق) خود را به همراه *1 به شماره 10001521 ارسال کنید تا پس از چند ثانیه در سامانه عضو شوید. نمونه ارسال این پیامک به این شکل است:



چند ثانیه پس از ارسال پیام پیامی با این محتوا دریافت می کنید: «با سلام. شناسه قبض برق و شماره همراه شما جهت ارائه صورتحساب برق مصرفی از طریق پیامک، با موفقیت ثبت گردید.» پس از دریافت این پیامک با خیال راحت منتظر باشید تا به محض صدور قبض، شناسه قبض (شماره قبض برق) و شناسه پرداخت برای شما پیامک شود و به صورت آنلاین نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. نمونه پیامک قبض برق به این صورت است:


2- مشاهده و دریافت قبض برق از طریق سایت baman24.ir

در این روش برای دریافت و پرداخت قبض برق ابتدا وارد سایت بامن 24 شوید و در صفحه پرداخت قبض باکسی که در ادامه تصویر آن می آید را پر کنید. در این روش شما تنها به شماره قبض برق (شناسه قبض) برای دریافت و مشاهده آن نیاز دارید.



پس از وارد کردن شناسه قبض و شناسه پراخت گزینه استعلام قبوض را بزنید تا قبض برق شما نمایش داده شود. در این مرحله شما امکان چاپ، ذخیره و پرداخت قبض را دارید.

3- مشاهده و دریافت قبض برق از طریق سامانه تلفن گویای 1521

شیوه دیگر پرداخت قبض برق استفاده از سامانه 1521 است. پس از تماس با این شماره از شما شناسه قبض درخواست می شود و با وارد کردن عدد 13 رقمی شناسه مبلغ بدهی برق شما اعلام می شود و در صورت تمایل با داشتن رمز دوم امکان پرداخت آن را نیز دارید.

4- مشاهده و دریافت قبض برق از طریق اپلیکیشن همراه برق

در این روش نیاز دارید یکبار اپلیکیشن همراه برق را دریافت و روی گوشی خود نصب کنید. البته در حال حاضر تنها نسخه اندرویدی این برنامه وجود ندارد و نسخه IOS در اینده طراحی خواهد شد. پس از نصب و اجرای برنامه همراه برق به بخش پرداخت قبض بروید و با وارد کردن شناسه قبض و یا اسکن کد روی قبض قدیمی مبلغ بدهی برق خود را مشاهده می کنید و در صورت تمایل امکان پرداخت قبض نیز برای شما قرار داده شده است. این نرم افزار نیز مانند روش پرداخت سایتی به صورت استانی تعریف شده و مشترکان با ورود به سایت شرکت برق استان خود می توانند نسخه اصلی را تهیه و اجرا کنند.

خریداران مسکن برای پرداخت قبض برق چکار باید بکنند؟

وارد کردن شماره تلفن برای مشاهده و دریافت قبض برق به مصرف کننده مرتبط است نه مالک مسکن و ساختمان. بر این اساس فرد مصرف‌کننده با وارد کردن شماره خود امکان مشاهده دریافت و پرداخت قبض برق را خواهد داشت فارغ از اینکه مالک یا مستاجر آن ساختمان باشد.

نحوه پرداخت قبض مشاع در ساختمان ها چگونه است؟

در این روش نیز مانند پرداخت قبض واحد شخصی مدیر ساختمان یا فردی که بناست قبض برق مشاع را پرداخت کند باید شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت کند و پس از آن علاوه بر قبض برق واحد مسکونی خود قبض برق ساختمان نیز برای ارسال خواهد شد و امکان پرداخت آن را خواهد داشت.

آیا یک فرد می تواند قبض چند ساختمان را همزمان پرداخت کند؟

به گفته سخنگوی شرکت برق محدودیتی برای پرداخت قبوض وجود ندارد و یک فرد می تواند برای چندین واحد مسکونی شماره تماس خود را وارد کند و قبوض برق آنها را مشاهده و پرداخت نماید.

در صورت عدم امکان مشاهده و دریافت قبض چه باید کرد؟

اگر به هر دلیلی با روشهایی که ذکر شد امکان مشاهده دریافت و پرداخت قبض برق خود را پیدا نکردید می توانید با تماس با شماره 121 یا مراجعه به سایت شرکت برق استان مورد نظرتان شماره خود را ثبت کنید و با طرح مسئله مشکل را حل کنید.